30 Απριλίου 2012

Καλώς ήρθατε στο FACEBOOK!


Καλώς ήρθατε στο FACEBOOK! Όπου όλες οι αγάπες είναι “TEΛEIEΣ”.. Όπου οι περισσότεροι το παίζουν κάποιοι, ότι ζούνε “καλά” και μερικοί πως ειναι “ερωτευμένοι”.. Όπου οι εχθροί είναι αυτοί που επισκέπτονται περισσότερο το profile σου.. Όπου οι ΠΡΩΗΝ φίλοι σας κάνουν block.. Όπου οι παλιές αγάπες, σβήνονται απλά με ένα delete..Και όσοι σε κάνουν add στο παίζουν συμπαθητικοί μα στο δρόμο ούτε καν “ΓΕΙΑΑ!!” Όπου ένα απλό γειά και ένα απλό comment γίνετε μια καινούργια σχέση..

 
Νεο Facebook: Η δικαίωση του Όργουελ!

Σίγουρα οι πιο πολλοί θα έχετε ακούσει σχετικά με τη νέα εμφάνιση του Facebook που έρχεται σ’ ελάχιστες ημερες. Όλο αυτό έρχεται συσκευασμένο με μια σχετικά νέα εμφάνιση, ιδιαίτερα στο προφίλ, καθώς στο επανω μέρος θα υπάρχει πλέον μια μεγάλη εικόνα, επιλογή του χρήστη και με αλλαγές στις πλαινές του στήλες (side bars). Αυτά βέβαια είναι στην ουσία προς εντυπωσιασμό των χρηστών και κατ’ ουσία να τους κάνουν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το Facebook και μαλιστα ακομα περισσότερο, παρακινώντας τους εμμέσως πλην σαφώς, να δημοσιεύουν περισσότερα προσωπικά δεδομένα.
Προφητικά, δεκαετίες πριν, όταν ο Όργουελ, έγραφε για τον Μεγάλο Αδελφό, σίγουρα δεν εννοούσε την τηλεοπτική εκπομπή, μα αυτό που βλέπουμε να συμβαίνει πλέον. Υπηρεσίες όπου οι χρήστες οικειοθελώς θα παραχωρούν προσωπικά τους δεδομένα και με δεδομένο πως αυτοί οι άνθρωποι στην συντριπτική τους πλειοψηφία, δεν έχουν την παραμικρή ιδέα πως όλα αυτά τα δεδομένα τους, μπορεί να καταλήγουν σε τρίτα πρόσωπα και μαλιστα με τον οποιοδήποτε τρόπο.
Αυτό κάνει λοιπόν και η νέα “αναβάθμιση” του Facebook. Έχει την εντυπωσιακή ονομασία TimeLine, τ’ οποίο είναι μια συνολική επισκόπηση των κινησεών μας.
 
 TimeLine? Τι είναι αυτό?
Πριν πούμε αναλυτικότερα τι ακριβώς είναι, πιστευω πως θα το καταλάβετε, όσοι έχετε δει την ταινία The Network, θα θυμόσαστε πως ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ δημιούργησε την πλατφόρμα του Facebook ωστε να παρακολουθεί την γκόμενά του.
Πολύ λογικό αν το σκεφτείτε έτσι? Το έναυσμα δηλαδη, για την δημιουργία του Facebook ήταν εμμέσως πλην σαφώς η ρουφιανιά (και τα παράγωγα της, βέβαια).
Ωραία, τώρα θα καταλάβετε και τον τρόπο του TimeLine, έχοντας κατά νου το παραπάνω.
Ας δούμε πως το ωραιοποίησε ο ίδιος ο Ζούκερμπεργκ, σε πρόσφατη παρουσίαση των νέων χαρακτηριστικών του Facebook:
«Πολλοί άνθρωποι ξοδεύουν χρόνια από τη ζωή τους καταγράφοντας την ιστορία της ζωής τους και δεν έχουν τρόπο να την μοιραστούνε».
Παρακαλώ? Δεν κατάλαβα…
Nα το πούμε πιο απλά, το TimeLine, έρχεται για να καταγράψει τόσο προηγούμενες δημοσιεύσεις μας και multimedia αρχεία που έχουμε σηκώσει (φωτογραφίες, βιντεο, ηχητικά).
Και ακομα πιο απλά, θα κάνει μια συνολική καταγραφή και επισκόπηση των κινήσεών μας, έτσι ωστε να είναι συγκεντρωμένη ολοκληρη η πορεία μας (και η ζωή κάποιων, ίσως?).
Σε αυτό θα βοηθήσουν και τα νέα Lifestyle Αpps (πού πήγα, πού βρίσκομαι τώρα και με ποιόν, τι είδα, τι άκουσα, τι διάβασα, κλπ) τα οποία σαν ενσωματωμένα στο Timeline θα μπορούν αργότερα να συνοψίσουν την ιστορία της ζωής μας.
«Είναι ένα δοχείο αρκετά μεγάλο για να κρατήσει όλη τη ζωή σας», λέει ο αντιπρόεδρος του Facebook, Κρις Κοξ, όλο περηφάνια, νομίζοντας πως αυτό μας κάνει να χοροπηδάμε από την χαρά μας.
Άρα? Τι κανουμε? Δεν χρησιμοποιούμε το Facebook?
Αυτό σίγουρα δεν μπορώ εγώ η κάποιος άλλος να σας το προτείνει. Άλλωστε υποτίθεται πως είμαστε νοήμονες άνθρωποι και εμείς κανονίζουμε την χρήση του κάθε εργαλείου η υπηρεσίας. Το Facebook, κάλλιστα μπορεί να είναι ένα εργαλείο, ωστε να έχουμε μια επαφή με φίλους, συγγενείς δικούς μας ανθρώπους που βρίσκονται μακρυά. Και αυτό βέβαια μπορεί να γίνει σε εντελώς ιδιωτικό πλαίσιο, χωρίς να το βλέπουν όλοι.
Η αν είσαστε διασημότητες (η όσοι νομίζουν πως είναι), σαφώς και δεν θα έχουν καποιο πρόβλημα να δημοσιεύουν όποια προσωπικά τους δεδομένα θέλουν.
Να έχετε υπόψη σας και καποια δεδομένα όμως το Facebook, τα εκμεταλλεύεται και σίγουρα με τρόπους που του αποδίδουν τεράστια κέρδη.
Ο πιο “αθώος” είναι η πώληση των στοιχείων σας σε διαφημιστικές εταιρείες, προκειμένου να σας παρέχουν στοχευμενες διαφημίσεις.
Βέβαια αθώος δεν είναι καθώς ήδη τα στοιχεία σας έχουν κυκλοφορήσει και είναι πλέον ανεξέλεγκτη η διάδοση τους και του σε ποια χέρια θα βρεθούν. Άλλωστε κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι κρύβεται πίσω από την βιτρίνα μια διαφημιστικής εταιρείας.
 
 
Θεωρίες συνωμοσίας, δηλαδη?
Καθόλου θεωρίες. Ήδη με το Facebook, έχουν την πιο άριστη σχέση οι μυστικές υπηρεσίες όλου του κόσμου και των καθεστώτων.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία σε αυτό. Άλλωστε το Facebook, είναι ένας κολοσσός με στρατιές νομικών και τεχνικών. Για θυμηθείτε, μόλις αποχώρησε η Google, από την Κίνα, λόγω των διαφωνιών με την Κινεζική Κυβέρνηση για άμεση παραβίαση προσωπικών δεδομένων (τα χαλασανε στη πορεία βέβαια, αφου στην αρχή τα είχαν βρει), έσπευσε το Facebook!
Το τι συμφωνίες έχει κάνει το Facebook, με την (μη δημοκρατική) Κινεζική κυβέρνηση, δεν ξέρω αν θα το μάθουμε κάποτε, μα κάνεις δεν αμφιβάλλει πως έχει κάνει συμφωνίες οι οποίες στην ουσία βοηθούν το εκεί καθεστώς στους σκοπούς του.
Ζώντας σε εποχές όπου το ζητούμενο είναι η πληροφορία και οι βάσεις δεδομένων, αναλογιστείτε αυτήν του Facebook, όταν έχει800 εκατομμύρια χρήστες και οι περισσότεροι από τους μισούς εξ’ αυτόν είναι καθημερινοί χρήστες και έχουν κατά μέσο όρο 130-140 φίλους.
Θυμηθείτε και τι (καθόλου τυχαία), συμβαίνει σε κάθε αναβάθμιση του Facebook. Χάνονται εντελώς οι ρυθμισεις ασφαλείας που έχουμε κάνει και μόνο αυτές, αφήνοντας το προφίλ μας με όλα τα δεδομένα εκτεθειμένα. Όχι λίγες φορές έχει συμβεί τα προφίλ να είναι ορατά σε όλους, ακομα και αν οι χρήστες δεν το έχουν επιλέξει. Άλλωστε πάντα αυτό συμβαίνει εν’ άγνοια των χρηστών.
Ανησυχητική ιδιαίτερα είναι και η ενεργή ανάμειξη της Microsoft στο Facebook και πολύ ενεργά τελευταία.
Το ειπαμε και πριν. Το παν είναι τα δεδομένα. Οι τεράστιες βάσεις δεδομένων.
Εμείς ας πούμε σαν osarena, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια μεγάλη βάση δεδομένων για τον χώρο μας (Ανοιχτό Λογισμικό, Linux, Android). Το ίδιο και άλλες σελίδες στο είδος της η κάθε μια. Αυτό βέβαια το κανουμε με τ’ αρθρα μας (κειμένου η multimedia).
H διαφορά όμως είναι πως το Facebook, Microsoft, κλπ, ΔΕΝ κάνουν το ίδιο. Μα συλλέγουν τα προσωπικά δεδομένα μας, δημιουργώντας με αυτόν το τρόπο τεράστιες βάσεις δεδομένων, με ΟΧΙ δικό τους υλικό η την όποια ιδιοκτησία. Και χωρίς την άδεια μας φυσικά (συνδεθείτε με τα Windows στο web για παράδειγμα και δείτε σε ποιους και πόσους σερβερ αποστέλλονται τα δεδομένα σας. Θα εκπλαγείτε).
Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές οι πρώτες αλλαγές στο Facebook, έχουν αρχισει να γίνονται.
H γνώμη μου είναι να ρίξετε μια ματιά σε παλιά σας multimedia αρχεία και δημοσιεύσεις και ν’ αρχίσετε να διαγράφετε (αν και στο Facebook, στην βάση του έστω, τα πάντα μένουν, άρα μην εκπλαγείτε αν καποια στιγμη τα δείτε να εμφανίζονται “δια μαγείας”).
Οι καιροί είναι πονηροί. Αν δείτε πιο προσεκτικά τα πάντα έχουν έχουν μια τάση να συσσωρεύονται σε λίγους (χρήμα, δεδομένα, εξουσία).
Η δημοκρατία μας (σε παγκόσμιο επίπεδο), απέδειξε πως είναι κούφια και ψεύτικη. Οι κυβερνώντες των τελευταίων ετων στην ουσία είναι πιόνια των λίγων. Και τα πιόνια αυτό θα κάνουν τα πάντα να διατηρήσουν τα προνόμια τους.
Πλέον η δίκη μας “δημοκρατία”, έβγαλε την μάσκα της και φέρεται σαν καθεστώς. Κοινοβουλευτικό καθεστώς, καθώς δεν μιλάμε μόνο για την αυτή τη στιγμη κυβέρνηση.
Σίγουρα θα βρουν τρόπο να επιβάλλον καποια φίμωση στο Internet (αν και ειναι δυσκολο να υπαρξει και η απόλυτη φίμωση. Στο editorial Οκτωβρίου, σε λίγες ημερες, θα διαβασετε μια ενδιαφέρουσα ιστορία, σχετική με το θέμα).
Γι’ αυτούς είμαστε ασήμαντοι και απλά προιόντα εκμετάλλευσης. Υπηρεσίες όπως του Facebook που έχουν συσσώρευση πλούτου και δεδομένων θα είναι στο πλευρό των καθεστώτων, δίνοντας τα οποιαδήποτε στοιχεία, τα οποία στην πορεία ο καθένας μπορεί να τα χρησιμοποιήσει και ερμηνεύσει όπως θέλει.
-Άλλωστε ποτέ το Facebook δεν έκανε και ούτε θα κάνει τόσο γνωστά τα δικαιώματα των χρηστών (υπαρχουν άραγε?), ούτε ποτέ θα τους πει πως με αυτά τα διάσπαρτα στο Internet κουμπάκια Like και Follow, παρακολουθεί (και) την πλοήγηση τους (δείτε το και απαλλαγείτε από αυτό, μ’ ένα add-on).
Άλλωστε το Facebook, ενδιαφέρεται ακομα και για την παραμικρή λεπτομέρεια για εμάς (δείτε πως).
-Απαλλαγείτε και από τις εφαρμογές που παραβιάζουν το απόρρητο που έχετε ορίσει, εν γνώση φυσικά του Facebook.
Εν κατακλείδι:
Ανωνυμία στο Internet έτσι κι’ αλλιώς δεν υπάρχει. Αλλιώς όμως να είμαστε έρμαια παρακολούθησης από μυστικές υπηρεσίες, διάφορες εταιρείες, με κίνδυνο υπαρκτό να μπλεξεις από τη μια στιγμη στην άλλη και αλλιώς να διαχειριζόμαστε εμείς τα δεδομένα μας όπως θελουμε.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου